Inna van den Hogen

Inna van den Hogen

 is opgeleid als theaterwetenschapper (UVA) en regisseur (Engeland en USA). Na de regie van vele (muziek)theatervoorstellingen, richtte zij in 2004 in Amsterdam een eigen operagezelschap op: Opera aan het IJ. Iphigénie en Tauride (Gluck,2004), Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny (Weill en Brecht, Passenger Terminal, 2006) en The Beastly Bombing (Neill en Nitzberg, 2009) waren opvallende producties die in Nederland maar ook in het buitenland, veel positieve aandacht kregen.

Naast haar veelzijdige carrière als opera- en muziektheaterregisseur ontwikkelt zij sinds 1990 workshops en trainingen vanuit theaterwerkvormen en voert die uit in alle mogelijke maatschappelijke sectoren.

 In 2000 is zij als adviseur door het ministerie van Buitenlandse Zaken uitgezonden naar Ulanbatar, Mongolië, waar zij werkte voor het nationale opera- en balletgezelschap aldaar. In dit kader werkte zij in 2002 ook voor de Opera van Caïro, Egypte. En in 2011 in Zuid-Afrika, voor de opera van Pretoria. 



Zij is adviseur bij het Nederlands Fonds voor de Podiumkunsten, afdeling muziektheater.

 In het najaar van 2007 gaf zij op uitnodiging van de universiteit van Birmingham een lezing en demonstratie met Engelse acteurs, over het werken met theater in bedrijven, tijdens een congres van diezelfde universiteit.

 Zij publiceerde o.a. in Vrij Nederland, het tijdschrift Psychologie, voor het Holland Festival en in Opzij.